Hva er et metavers? Nybegynnerveiledning

Denne nettsiden har vervelenker. Bitcoinsentralen kan motta kompensasjon dersom du besøker tjenester som vi anbefaler gjennom våre lenker. Les mer om annonsering på infosiden.

Hva er et metavers? Det er et bredt konsept som ofte refererer til virtuelle verdener. Denne artikkelen er en nybegynnerguide til metaverset. Vi vil gå gjennom de filosofiske og tekniske sidene av dette konseptet.

Hva er et metavers?

Metaverse er bygget på Web 3.0, som vanligvis beskrives som neste trinn på Internett. Internett på 90-tallet (Web 1.0) gjorde det mulig å lese informasjonen på nettsider. Internett på 2000-tallet (Web 2.0) ga brukerne friheten til å produsere innhold og uttrykke seg sosialt.

Desentralisert eierskap på blokkjeder kan betraktes som neste trinn i utviklingen av Internett. Det er også et av nøkkelbegrepene i metaverset.

Her er utviklingen av internett oppsummert:

  • Web 1.0 = Lesing
  • Web 2.0 = Lesing og skriving
  • Web 3.0 = Lesing, skriving og eierskap

Hvis du ennå ikke er kjent med Web 3.0, sjekk vår grundige nybegynnerguide først! Notat. Vi har brukt termen Web3 i stedet for Web 3.0 i denne artikkelen. Web3, web3 og Web 3.0 brukes alle i mediet.

De grunnleggende konseptene for desentralisert eierskap er friheten til å kjøpe og selge ekthetssertifikater (NFTs, Non-Fungible Tokens). I praksis betyr dette at hvem som helst kan lage en Web3-wallet og kjøpe blokkjedebaserte eiendeler på markedsplasser som OpenSea.

NFTer (ekthetsgarantier) sikrer at den kjøpte ressursen er autentisk. Alle kan bekrefte de relaterte transaksjonene på blokkjeden. Slike eiendeler kan være virtuelle tomter, objekter, avatarer og tilbehør, medlemskort eller kunstverk.

En av spesialfunksjonene i Web3 er fellesskap og medeierskap. Mange NFT-prosjekter har en felleseid samling eller konto, og bruken av den bestemmes vanligvis av medlemmer i henhold til DAO-modellen.

De fire stadiene av metaverset

Når vi legger til fleksible overganger mellom virkeligheten, utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR) til de nevnte Web3-prinsippene, er vi nær metaverset.

Bildet nedenfor viser ulike utgangspunkt for å starte reisen mot metavers. Den er delt inn i fire blokker: Web2 vs. Web3 og ikke-VR vs. VR.

metavers

Så dykker vi dypere ned i hvert utgangspunkt (blokk).

Blokk A: Web2 + ingen VR

Blokk A er den nederste venstre hjørnet.

Tradisjonelle (og sentraliserte) Web2-tjenester står overfor to store utfordringer: hvordan støtte desentralisert eierskap og nye måter å bruke tjenester på (AR/VR). Er det verdt å begynne å endre eksisterende tjenester, eller er det bedre å få nye ferdigheter?

Nike gjorde et eksempel på dette da de kjøpte RTFKT studio som utvikler NFT avatarer og virtuelt tilbehør.

Fordelen med Web2 som utgangspunkt er den enorme mengden brukere. Sammenlignet med dette er blokkjeden og spesielt VR-sektorene fortsatt i sin spede begynnelse. Men å utvikle det gamle systemet er vanligvis vanskeligere enn å bygge et nytt, så vi vil sannsynligvis se flere oppkjøp og samarbeid med eksisterende NFT-samfunn.

Blokk B: Web2 + VR

Blokk B er den nederste høyre hjørnet.

VR-teknologi har blitt utviklet i lang tid. Integrerte VR-spill og -apper gir en fantastisk opplevelse. Allerede i 2014 kjøpte Meta (tidligere Facebook) et selskap som utvikler Oculus-briller. Selskapet har som mål å komme til hjertet av metaverset på denne måten.

For øyeblikket er det uklart hvor åpen Meta vil være og hvordan den vil støtte NFT-eierskap. Spørsmålet er grunnleggende: åpen og desentralisert eller lukket og sentralisert?

Mange av Metas funksjoner og mål, som sosialitet og bruk av VR-teknologi, er de samme som i andre metaverser. Oculus markedsplass har en lang liste over flotte Web2 VR-spill og applikasjoner.

Et annet godt eksempel på Web2 VR-applikasjonen er Sansar VR. Men hvor er NFT-ene?

Videoen ovenfor: Meta Oculus Quest 2 er et ganske rimelig alternativ for å introdusere deg selv for VR.

Blokk C: Web3 + ingen VR

Blokk C er den øverst til venstre.

Spillverdener basert på blokkjeder og NFT-er bruker ofte begrepet metavers i markedsføringen. Mange veikart inkluderer også AR/VR-støtte.

Ulike typer metaverser kan deles inn i såkalte plattformmetaverser som Sandbox, Decentraland og Pavia, samt uavhengige spillverdener som Axie Infinity, Illuvium, Aavegotchi, Gala Games og so-on.

NFTer er kjernen i alle metaverser. Hovedfunksjonene i spillet og spillerinntektene utnytter det opprinnelige tokenet i spillet. Sandbox har for eksempel SAND-tokenet, Decentraland har MANA og så videre.

Virtuelle NFT-tomter er tilgjengelige i mange metaverser. Eksempler nedenfor er kartvisninger av Sandbox, Pavia, Ember Sword og Gotchiverse.

nft-land

I noen NFT-prosjekter introduseres AR-komponenter (Utvidet virkelighet) i den virkelige verden. Se for eksempel OVR i bildet nedenfor.

ovr

For eksempel kan NFT samles i den virkelige verden på samme måte som i Pokemon Go. Disse implementeres vanligvis ved hjelp av en smarttelefonapplikasjon. I samleprogrammer (for eksempel VeVe) er det vanligvis mulig å importere NFT som et AR-tillegg til bilder og videoer tatt med kameraet.

Blokk D: Web3 + VR

Blokk D er den øverst til høyre.

I populære visjoner om metavers (Ready Player One og Matrix) hopper brukeren sømløst mellom den virkelige verden og den virtuelle verden, endrer avataren og samler tokens fra forskjellige kilder. Blokk D i det fire-iscenesatte systemet beskriver målene som er satt for metaverset, for eksempel fleksible overganger mellom virkelighet, utvidet virkelighet og virtuell virkelighet, i tillegg til å støtte desentralisert eierskap, inntjening og betaling basert på kryptovalutaer.

For øyeblikket sikter nesten alle på denne blokken, men så langt er det svært få selskaper i dette kombinerte NFT + VR-området. Det nærmeste området er noen få virtuelle NFT-gallerier som støtter VR, for eksempel SomniumSpace og Spatial. Nylig skiftet Spatial det strategiske fokuset til hele selskapet fra forretningsapplikasjoner til NFT VR-gallerier.

Wilder World-prosjektet har også presentert visjoner om den store NFT VR-verdenen, men så langt har prosjektet utviklet seg foran tokens (WILD).

Avatarmarkedet gjør det bra

Brukeridentitet er et av nøkkelbegrepene i metaverset, og det involverer flere forskjellige typer NFTer. Disse inkluderer avatar NFT, tilbehør / tilbehør NFT, adresse NFT og medlemskap NFT.

Så langt krever nesten alle metaverser en 3D-avatar opprettet for metaverset. I fremtiden vil vi se mer generiske avatarer som er kompatible med forskjellige metaverser. Nesten hvert 2D-profilbildeprosjekt (PFP) lover også å utvikle sin egen 3D-versjon av PFP-bildet for metaverser i veikartet.

Noen eksempler på ulike avatarprosjekter:

  • Meebits (Larva Labs 3D Voxel avatar-serien)
  • Sandbox (3D Voxel-avatar for Sandbox-metaverset)
  • Expandables (Finsk-basert Voxel Panda avatar-serie)
  • Habbo Avatarer (Habbo NFT avatar-serien)
  • MetaKrew (Avatar-serien av Metakey-prosjektet)
  • Neo Tokyo (Neo Tokyo identiteter)
  • Clone X (Avatar-serien av RTFKT studio kjøpt av Nike)

Clone X var et av de mest vellykkede NFT-prosjektene i 2021. Uforståelige priser er betalt for individuelle avatarer, som det kan ses i det tilhørende OpenSea-skjermbildet . Den høyeste avtalen var 289 Ethers (for tiden litt over $1 million).

avatars

Avatarer er nært knyttet til tilbehøret deres. I det beste (on-chain) etuiet er tilbehør koblet til avataren ved hjelp av ERC-998 NFT-standarden. I dette tilfellet administreres den på blokkjeden i stedet for eksterne servere. For eksempel har Aavegotchi-prosjektet implementert avatartilbehøret på denne måten.

En metaverskonto er også vanligvis knyttet til en blokkjedeadresse. På et Ethereum-nettverk kan denne adressen erstattes med et ENS-domenenavn (såkalt web3-brukernavn) som administreres som NFT.

Som en interessant detalj implementerte Ethereum Name Service nylig en såkalt tilbakevirkende airdrop, der hver konto som hadde reservert et ENS-navn innen en bestemt dato, mottok et visst antall ENS-tokens gratis.

NFT-baserte klubbmedlemskap

Mange typer medlemskap og inngangspenger har blitt vanlig i NFT-verdenen. Dette gjelder også metaverser. Hvis du vil komme inn i et metavers klubbhus i et bestemt NFT-samfunn, trenger du riktig avatar eller medlemskap for det. Medlemskapene begynner å blande live møter (for eksempel Veecon 2022) og virtuelle møter.

veecon2022

Billetter til VR-sammenkomster og arrangementer kan åpenbart selges som NFTer. I tillegg kan selve lokalet være en NFT. For eksempel solgte Spatial nylig de første NFT-områdene, hvor gjestene kan inviteres til å se sin egen NFT-samling hengt på veggene.

Spesielt med VR-briller er opplevelsen fantastisk. Disse NFT-områdene bør være kompatible med flere metaverser i fremtiden.

RKFT lanserte nylig sine egne Space Pod-anlegg i samarbeid med Oncyber-prosjektet i Clone X-prosjektet. Metaspace er også på vei i samme retning (se skjermbilde nedenfor).

Metaverspotensial og fremtid

Grayscale anslo i sin rapport at forretningspotensialet til metaverser er billioner dollar i løpet av de neste årene. Et annet eksempel på metavers investering er Yield Guild Games (YGG), som har kjøpt land og eiendeler fra flere metaverser og investert i Play-to-Earn stipend farming.

I 2021 har nesten alle metaverse-relaterte tokens skutt opp i pris. Du kan se noen av dem nevnt i denne artikkelen og deres kursutvikling i diagrammet nedenfor.

NFT-prosjekt Merke Pris 1/1/21 Pris 27/12/21 Prisendring (multiplikator)
Galla Games GALA $0.001 $0.54 540x
Axie Infinity AXS $0.59 $110.59 187x
Sandbox SAND $0.04 $6.71 167x
Decentraland MANA $0.08 $3.89 48x
Illuvium ILV $62 $1144.82 18x
Wilder World WILD $0.46 $3.92 8x
Aavegotchi GHST $0.57 $2.42 4x
Yield Guild Games YGG $1.51 $6.07 4x

Så, hva kan vi forvente fra året 2022 år etter at en slik prioppgang? Basert på Discord-signalene forventes det spennende utvikling i NFT-sektoren på minst følgende områder:

  • eSports NFT og turneringer for store publikum. Noe utvikles i prosjekter som Neo Tokyo og More Than Gamers.
  • Overgangen til Layer-2 blokkjeder fortsetter (f.eks. Immutable X, Polygon). I det minste kommer Illuvium, Ember Sword, Gary V Book Games og VeVe til Immutable.
  • De store merkene vil fortsette å bli med på NFT-markedet i 2022. Hvilke premiummerker er ikke inkludert ennå? Pepsi, Nike og Adidas har allerede gjort de første trekkene.
  • Antallet NFT-klubber og medlemskap vokser og viktigheten av nettverk vektlegges for å finne nye prosjekter.
  • AR og VR beveger seg fremover. Ville det være noen større VR + NFT-spill?
  • Og helt sikkert også i 2022, vil noen helt revolusjonerende NFT-prosjekter dukke opp i helt nye områder som ingen visste å vente på.

etoro


Kryptovalutaer regnes som en aktivaklasse med høy risiko. Verdien av populære kryptovalutaer krasjet 90-99% under bearmarkedet i 2018.

Ingenting du leser på Bitcoinsentralen.no bør betraktes som investeringsrådgivning. Gjør alltid din egen due diligence. Forfattere av artiklene kan eie kryptovalutaer selv.